Na de kop/ header is de eerste zin of zijn de eerste twee/ drie zinnen van jouw tekst erg belangrijk. Want na het lezen ervan besluit de lezer of hij doorleest of afhaakt. En je weet … het afhaakrisico ligt altijd op de loer.
Je kunt sturen op:
- leesgemak
- invalshoek
- toon
- inhoud
De eerste zin(nen) moet(en) niet te lang zijn en lekker lezen. Het onderwerp moet de lezer aanspreken en de invalshoek moet hem prikkelen. Ook de toon is van belang. ‘Formeel’ schept afstand en informeel’ geeft juist het gevoel van lekker dichtbij. Verder laat je in de eerste zin zien of je voor een doelgroep of voor een mens van vlees en bloed schrijft. Het ene is marketing en het andere is verbinding.
Dit hulpmiddeltje geeft je vast houvast. Je kunt heel eenvoudig op vier items en drie waarden scoren.
Voorbeeld
Een openingszin
Structuur en vertrouwen in het beleid zijn voor alle doelgroepen van De Ontdekking erg belangrijk, voor de kinderen maar ook voor de ouders en medewerkers.
De score
Waarom?
Het lijkt alsof de schrijver met enige tegenzin iets over zijn school gaat vertellen. De inhoud pakt’ niet. Eigenlijk staat er niets … De invalshoek is het etaleren van beleid. De zin is lang en leest lastig. De toon is informeel en afstandelijk. Hij schrijft voor een doelgroep en ziet het menselijks aspect over het hoofd.
Een groot afhaakrisico dus!
Hoe dan wel?
Nou, bijvoorbeeld
Wat zorgt er nou voor dat je met plezier terugkijkt op je schooltijd? Je wist dat je in goede handen was. Je had vertrouwen.
Weet je wat een groot verschil is tussen beide varianten? Als directeur van een school zou je de eerste nooit voor een toespraak voor de ouders gebruiken. De tweede wel. Kun je ook als scherprechter gebruiken als je met je eerste zin(nen) begint.
Nog eentje
Bij Henning Metaal zijn we niet gauw gek te krijgen. Dit blijkt uit de vele verschillende producten die in onze werkplaats worden gemaakt. Als het maar metaal is, voor de rest maakt het ons niets uit,
De eerste zin is heerlijk alledaags en heel menselijk. Mooie invalshoek. Voelt goed. De tweede zin had wat mooier gekund. Maar de derde past weer heel mooi bij de eerste. Je wilt wel wat meer over dit bedrijf te weten komen.