Bij e-mail marketing is de onderwerpregel een belangrijk onderdeel. Hoe wek je de interesse van je doelgroep voor de inhoud? Oftewel, hoe verhoog je de openratio? De onderwerpregel bij e-mailings is de sleutel.
Een aantal tips
1 Houd de onderwerpregel kort
Onderzoek wijst uit dat e-mailings met een onderwerpregel van minder dan 50 karakters 12,5% vaker werden geopend dan die met een langere onderwerpregel. Hou zo’n 40 karakters aan (inclusief spaties).
2 Het onderwerp moet prikkelen om de e-mailing te openen
Je moet de lezer zover krijgen dat hij de mail opent. Zorg voor een teaser en maak de lezer nieuwsgierig. Vermijd standaard onderwerpregels als ‘Nieuwsbrief maart 2016’ of ‘innovatiebeurs Haarlem’. E-mailings met een aankondiging of uitnodiging als onderwerp worden niet goed geopend.
3 Wees duidelijk
Je ontvangers hebben geen tijd om na te denken over wat jij precies wilt. Ze willen meteen weten wat ze kunnen verwachten. En dan nog het liefst zo specifiek mogelijk.
Deze drie onderwerpregels lijken in eerste opzicht best wel op elkaar:
Opgeruimd staat netjes
De snelste manier om je kantoor schoon te maken
Een schoon kantoor werkt lekkerder
De eerste en derde onderwerpregel zeggen echter weinig over de inhoud, terwijl de tweede onderwerpregel precies aangeeft wat de ontvanger in de mail kan verwachten.
4 Stel een vraag
Een vraag stellen in je onderwerpregel werkt eigenlijk als een call-to-action. De vraag roept een reactie op bij de lezer. Hij gaat op zoek naar het antwoord en dat treft hij aan in de mailing.
Welke printer presteert het beste?
Wanneer staat uw volgende treinreis gepland?
Houdt u ook zoveel van chocolade?
5 Gebruik woorden die werken
Er zijn woorden die het goed doen in een onderwerpregel. Woorden die inspelen op behoeftes van de ontvanger, zoals geld en tijd besparen en risico’s vermijden.
Bespaar op uw energierekening
Veilig internetten voor uw kind
Verhoog uw vakantieplezier met deze camera
Optimaliseer het rendement van uw belegging
6 Vermijd spamgevoelige woorden
Je mailing moet natuurlijk wel voorbij de spamfilters komen.
Wat je dus niet moet doen is:
Spam-achtige zinnen gebruiken zoals ‘Unieke kans! Deze kans laat u toch niet lopen?’.
Spam-achtige woorden gebruiken als ‘uniek’, ‘ jouw’, ‘download’, ‘goedkoop’.
Overmatig gebruik van uitroeptekens !!!!! en vraagtekens ?????
Overmatig GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS KOMT ERG SCHREEUWERIG OVER.
Kleurgebruik, geen helderrode teksten om de aandacht te trekken.
Tekens gebruiken als € en 🙂 en J
7 Doe alsof je iemand uit de doelgroep tegenover je zit
Vraag even aan een collega of hij die rol wil innemen. Spreek de onderwerpregel hardop uit en bepaal samen welke varianten wel en niet werken.
8 Test de onderwerpregel
Meten is weten. Maak daarom twee varianten en kijk welke variant het best geopend wordt.
Note: Was je nieuwsgierig geworden door het facebookbericht? Dan zie je dat het werkt!