Wat is een folder?
Het woord folder komt van het Engelse werkwoord to fold en dat betekent vouwen.
Een folder is dus een gevouwen stuk drukwerk. Meestal is het een enkel A4-tje dat in drieën of in tweeën wordt gevouwen. Folders zijn gewoonlijk bedoeld als reclame of om informatie te verschaffen. Je ziet ze overal, bijvoorbeeld in de apotheek en bij de VVV. Soms krijg je ze per post toegestuurd.
LET OP
Ongevouwen drukwerk met informatie is een flyer. Flyers (vlugschriften, pamfletten) worden vaak gebruikt om evenementen aan te kondigen en minder vaak voor reclame.
Een gevouwen en gebonden stapeltje drukwerk met productinformatie heet een brochure. Dat binden heet brocheren. Vandaar.
Weinig ruimte
Je snapt dat er maar weinig ruimte is op een folder. Op dat stuk papier wil je tekst kwijt, maar ook je beeldmateriaal en wat ‘lucht’.
Met de foldertekst wil je de lezer niet alleen iets vertellen (weten). Je wilt ook dat hij/zij daar een positieve mening over krijgt (vinden). En bij voorkeur gaat hij ook tot actie over (doen).
Je moet dus slim en efficiënt met die beperkte ruimte omgaan. En de lezer pakken, want een folder ligt zo bij het oud papier! Het is een tamelijk vluchtig medium.
Wat betekent dat voor jou als schrijver?
De lezer moet in ieder geval in no time jouw tekst begrijpen. Je zult veel moeten schrappen, je beperken tot de essentie. Je moet pakkend schrijven, to the point.
Tips voor het schrijven van een foldertekst
-
Kies voor een eenvoudige indeling: inleiding, voordeel 1, voordeel 2, voordeel 3, call-to-action.
-
Schrijf je tekst in een serie hapklare brokken bestaande uit een enkele alinea. Geef die een pakkende titel – de lezer moet snel de voordelen zien.
-
Bespreek het onderwerp alleen op hoofdlijnen. Details komen later wel. Verwijs naar een website bijvoorbeeld.
-
Denk goed na over de belangrijkste steekwoorden en zorg dat die er prominent in staan. De folder moet scanbaar zijn.
-
Gebruik opsommingen en oneliners. Alles om je tekst zo efficiënt mogelijk te presenteren.
-
Beperk je tekst tot ongeveer 250 woorden (totaal voor- en achterzijde).
-
De eerste indruk is belangrijk! Ziet het er ‘luchtig’ uit? Heb je een duidelijk lettertype gekozen? Staat het niet propvol? Is het geheel niet al te bont?
check: