Voordat je begint te schrijven, is het belangrijk dat je weet waarom je schrijft. Wat je tekstdoel is. Hoe duidelijker je dat voor ogen hebt, hoe krachtiger je schrijft.
In plaats van een doel formuleren kun je ook op een kladje schrijven wat deze tekst voor jou moet doen. Je schrijft immers niet voor niets, je wilt er iets voor terug hebben. Wanneer ben je daarover tevreden?
Drie tekstdoelen
Aan de tabel hieronder zie je dat er drie tekstdoelen zijn.
1) informeren |
2) overtuigen |
3) activeren |
weten | vinden | doen |
kennis | houding | gedrag |
hoofd | hart | handen |
Schrijven doe je in de eerste plaats om de lezer te informeren. Denk aan een folder over een nieuwe boormachine. Je bent tevreden als de doelgroep een aantal belangrijke kenmerken kent en beter nog onthoudt.
Een ander doel is de lezer te overtuigen. Een voorbeeld daarvan is de website van een politieke partij. Je bent tevreden wanneer de doelgroep openstaat voor de uitgangspunten van de partij.
Het derde doel is de lezer te activeren. Hij moet in actie komen, iets gaan doen. Een flyer van de plaatselijke voetbalvereniging om vrijwilligers te werven is daar een voorbeeld van. Je bent tevreden wanneer een aantal mensen zich aanmeldt.
Door elkaar
Vaak lopen de doelen door elkaar. Je kunt in één tekst melden dat er een nieuwe auto is met een nieuw remsysteem (informeren). Tegelijkertijd kun je zeggen dat deze auto waakt over de veiligheid van je gezin (overtuigen). Ten slotte kun je oproepen om te gaan kijken in de showroom (activeren).