Wat is een missie?
In een missie geef je (kort) aan wat de hoogste bijdrage van je organisatie is aan het leven van de klant.
Voorbeelden:
Ikea: betaalbaar en functioneel designmeubilair voor iedereen beschikbaar maken.
Rituals: met een beetje extra aandacht voor de kleine genoegens van het leven dagelijkse routines in mooie rituelen transformeren.
HEMA: het dagelijks leven van mensen leuker en makkelijker maken.
FNV: we maken ons elke dag sterk voor een rechtvaardige en solidaire verdeling van werk, welvaart, welzijn en macht.
Consent scholen: we bieden kinderen een stevige basis om de onzekere toekomst te lijf te kunnen.
Monuta: afscheid met een goed gevoel, voor iedereen.
Starbucks: het inspireren en voeden van de ziel – één persoon, één kop en één gemeenschap tegelijk.
Taaluilen: mensen gaan (snel) beter schrijven als ze plezier hebben in taal.
Een missie geeft aan waar je het als organisatie uiteindelijk allemaal voor doet. Wat jullie bestaansrecht is. Waarom de maatschappij en de wereld beter worden door jou. Waarom ze jou zouden missen als je er niet was geweest.
Een missie is een drijfveer, geen doel. Een doel moet je binnen een bepaalde tijd kunnen verwezenlijken. Met een missie ben je nooit klaar.
Zoals je ziet:
- is de klant/doelgroep uitgangspunt,
- betreft het een ‘(toren)hoge’ ambitie,
- gaat het om de lange termijn,
- is een missie tijdloos,
- komt het bestaansrecht / onderscheidend vermogen van de organisatie naar voren,
- is de missie een bron van inspiratie.
Lees ook: je missie op de website
On a mission
Oké, je hebt een missie geformuleerd, maar verwacht daar niet meteen wonderen van. Je imponeert jouw doelgroep vooral door te laten zien dat je on a mission bent. Je levert als het ware het bewijs dat de missie je inspireert.
Een mooi voorbeeld daarvan is Tony’s Chocolonely:
Onze impact
Tony’s missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. Om dat te bereiken, volgen we onze routekaart. Maar hoe ver zijn we nou precies en hoeveel impact maken we eigenlijk? Goeie! Daarom hebben we er hard aan gewerkt om de stappen die we zetten nog duidelijker te maken en om ze te meten. Zo kun jij precies zien hoeveel impact Tony’s maakt. We zijn nu bijna aan ’t einde van cacaoseizoen 2016/2017, dat loopt van oktober 2016 t/m september 2017. Hier zie je onze belangrijkste impactresultaten.