Je werkt op de ICT-afdeling van een communicatiebedrijf met 45 medewerkers. Je collega’s maken vaak gebruik van het internet om research te doen. Er wordt geen controle uitgeoefend op misbruik, omdat men rekent op het verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerkers. Er zijn ook geen websites geblokkeerd. Sinds kort werkt het internet een stuk trager en ook andere systemen lijken daar last van te krijgen. Bovendien loopt de factuur voor het internetgebruik sterk op. Jouw afdeling heeft opdracht gekregen dat te onderzoeken. Daaruit blijkt dat sommige medewerkers permanent gebruik maken van streaming om radio te luisteren en soms om YouTube-filmpjes te bekijken. Jouw afdeling brengt verslag uit aan de directie en doet aanbevelingen voor oplossingen in een adviesnota.
In een adviesnota draagt de schrijver een oplossing aan voor een probleem. Hij legt uit hoe hij het probleem heeft onderzocht en wat daaruit is gebleken. Meestal draagt hij meer dan één alternatief aan. In de case hierboven zijn mogelijke oplossingen: het blokkeren van IP-adressen, het ontslaan van de betreffende medewerker, de aanleg van glasvezel. Van deze opties worden de voors en tegens benoemd en dit mondt uiteindelijk uit in een conclusie en aanbevelingen.
Meestal hanteer je in een adviesnota een objectieve, wetenschappelijke schrijfstijl.
Hoe is de opbouw van een adviesnota?
1 |
Inleiding en aanleiding |
2 |
Probleemomschrijving |
3 |
Onderzoek van het probleem
|
4 |
Adviesoptie 1
|
5 |
Adviesoptie 2
|
6 |
Adviesoptie 3
|
7 |
Conclusie en aanbeveling
|
8 |
Uitvoering van het advies
|
9 |
Samenvatting |