Broodje afhaak

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 02 februari 2018
Broodje afhaak

Keukendroom staat bekend als een gedegen organisatie met betrokken enthousiaste medewerkers die hun best doen om elk jaar weer tot een groter succes te maken. Ons serviceniveau staat op een hoog peil.
Onze megastores zijn met totaal 20.500 m² de allergrootste van het land en zorgen voor een landelijke aantrekkingskracht. Jaarlijks worden vele klanten tot volle tevredenheid voorzien van keuken, badkamer, vloer of haard. Ons succes is te danken aan onze hoge kwaliteitsbeleving.

Broodje afhaak

Met egosaus, beleidskaas en een wel heel voorspelbare smaak

Ik heb je al eerder gewaarschuwd. De doelgroep heeft over het algemeen geen boodschap aan je boodschap. Dat betekent dat je alles uit de kast moet halen om de aandacht van de lezer te pakken en die vast te houden.
Dat laatste is bij deze tekst allerminst het geval. Typisch geval van een broodje afhaak. Een klef broodje dat al na de eerste hap verveelt. Je begint eraan, maar je eet het nooit helemaal op. Bij lange na niet.

Egosaus

Ajakkes!

We beginnen met de egosaus. Deze organisatie is verguld van zichzelf, maar lezers hebben een broertje dood aan egotripperij. Schrijf niet vanuit jezelf, maar schrijf naar de doelgroep toe. Het gaat er niet om wat jij kunt, maar wat de doelgroep eraan heeft.

Zie ook de egotest.

De tekst is in zijn geheel vanuit de organisatie geschreven. Geen enkele keer verschuift het perspectief naar de lezer.
De kans is levensgroot dat de lezer het halverwege de eerste zin voor gezien houdt.
Die zin is trouwens ook nog eens heel lang: 25 woorden.

Beleidskaas

Vervelende bijsmaak.

Beleidstaal veroorzaakt irritatie. De lezer heeft er weinig zin in om een tekst te lezen die rechtstreeks uit een beleidsstuk van een marketeer komt.

De tekst wemelt van jeukwoorden als: gedegen, serviceniveau, succes, aantrekkingskracht, volle tevredenheid, kwaliteitsbeleving.

Zie ook ons artikel over beleidstaal.

Voorspelbare smaak

Dertien in een dozijn.

Als je weinig onderscheidend vermogen hebt, vul je de tekst met clichés en holle frasen.
Wij Taaluilen vatten dat samen met ‘Moest er nog eens bijkomen van niet’.
‘Betrokken, enthousiaste medewerkers, serviceniveau op een hoog peil, volle tevredenheid’, het moest er nog eens …

Jammer van alle moeite.

Nog zin in zo’n broodje?

Het onderwijs aan basisschool De Haag is bestemd voor kinderen van 4 t/m 12 jaar.
In die periode geven wij kwalitatief hoogwaardig onderwijs dat passend is bij de mogelijkheden van het kind.
Wij streven naar een hoog welbevinden van de leerling en naar hoge betrokkenheid bij de leerstof omdat dan
sprake is van de maximale ontwikkeling van het kind. Om deze doelstelling te halen moeten wij ons blijvend
bezinnen op de inhoud en organisatie van ons onderwijs. Hierbij staan woorden als onderwijs op maat,
effectieve leertijd en goede voortgangsregistratie centraal.

Zeg nou zelf!

Over broodjes gesproken. Heb je behoefte aan een apk voor taal? Bestel dan een broodje taal bij ons.

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven