c’est le ton qui fait la musique-test

  • Door Jos Verdaasdonk
  • 14 november 2014
tekst toon

musique

Uit de folder van een verzekeraar

‘Het zal je gebeuren. Lig je lekker te slapen, komt een of andere onverlaat lekker de halve keet leegroven. Baal je toch als een stekker. Helemaal als je erachter komt dat je maar half verzekerd bent. Botte pech in het kwadraat dus. Gelukkig bieden wij je een inbraakverzekering waar je stukken beter van slaapt. Welterusten!’

Verkeerde snaar

Er zullen maar weinig mensen zijn die deze tekst kunnen waarderen. Ze verwachten een totaal andere toon van een verzekeringsmaatschappij. Serieuzer en formeler. Met humor kun je de plank behoorlijk misslaan.
Het voorbeeld laat zien dat je je goed in de doelgroep moet inleven. Wat voor de een leuk is, werkt voor de ander averechts. Waar de een moet lachen, voelt de ander zich beledigd. Met een verkeerde toon bereik je nooit het doel dat je met je tekst voor ogen had.

Hoe werkt het?

Neem iemand uit de doelgroep in gedachten en geef antwoord op de volgende vragen:

C'est le ton qui fait la musique-test

Uitwerking

‘U moet er niet aan denken. Terwijl u heerlijk ligt te slapen, nemen ongewenste gasten uw kostbare bezittingen mee. De schrik is des te groter wanneer u erachter komt dat u niet goed verzekerd bent. U heeft dubbele pech. Gelukkig bieden wij u een inbraakverzekering waar u aanzienlijk beter van slaapt.’

 

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven