Een fruitige opening
Twee openingszinnen van de website van de Landwinkel Oude Land. De linker is saai en nietszeggend. Als de tekst al zo saai is, hoe zal dan de winkel zelf zijn? Je bent al weer weg, op zoek naar iets boeienders. De rechter sprankelt en nodigt uit om de winkel te bezoeken. Jij wilt die fruitige geur ook wel eens ruiken.
Het gaat om beleving.
Pak je lezer bij de strot. Verras hem. Imponeer hem. Zet hem aan het denken. Zorg dat je eerste klap al een daalder waard is en gebruik een openingszin die zorgt voor beleving. Zeker bij webteksten is dat belangrijk, want daar lezen mensen volgens de omgekeerde piramide.
De-eerste-klap-is-een-daalder-waard-test
Controleer of het eerste deel van je tekst boeit. Je titel, de openingszin en de eerste alinea. Kijk of jouw eerste klap ook een daalder waard is. Gebruik deze test vooral als je een webtekst hebt geschreven, maar hij is ook handig bij andere teksten.
1. Verplaats je in de lezer en check:
De titel
De openingszin
De eerste zin van de eerste alinea
2. Hanteer de volgende criteria:
Zijn je eerste woorden sterk en uitnodigend?
Zet je je lezer aan het denken?
Weet je je lezer te verrassen?
Roep je emotie op?
Voorzie je de lezer van nieuwe kennis?
Schrijf je met lef?
Durf je stelling te nemen?
Vermijd je open deuren?