Hoe houd je de aandacht van de kijker vast in je filmpje? Een mooie uitdaging. Zeker in deze tijd waarin alles snel moet. Even snel iets lezen. Even kort een filmpje bekijken. En door …
Denk daarom bij het maken van een filmpje aan de volgende punten:
1. Kort en krachtig begin
Lange intro’s zijn funest. Je kijkersaantallen zullen dramatisch dalen als je de aandacht van de kijker niet gevangen hebt in de eerste paar seconden. Laat staan een lang intro, dat verveelt.
2. Denk vanuit de klant
Denk altijd vanuit de voordelen voor de kijker. Wat heeft de kijker aan jouw filmpje? Vertel geen dingen waar hij niets aan heeft.
3. Houd de spanning vast
Het is cruciaal dat je de spanning van begin tot eind vast weet te houden. Dat kan door de kijker een cadeau in het vooruitzicht te stellen. Een antwoord op een brandende vraag bijvoorbeeld of een aantal tips voor een probleem. Daarnaast moet je goed nadenken over de opbouw van je filmpje. Wat voegt het middengedeelte van je filmpje toe? Zorg voor humor en plezier, zodat het leuk is om te blijven kijken. Zorg er daarnaast voor dat je de kijker op ieder moment iets te bieden hebt. In de vorm van nieuwe inzichten of iets dat amuseert.
4. Voeg echt iets toe
Zorg ervoor dat je daadwerkelijk iets toevoegt ten opzichte van de filmpjes die er al zijn. Waarom zouden ze naar jouw filmpje kijken? Wat maakt jouw content uniek?
5. Wees uniek in je stijl
Saaie, brave filmpjes zijn uit. Verrassende en unieke filmpjes zijn in. Denk daarom na over de manier waarop je presenteert. Zorg dat je filmstijl amuserend, verrassend en onderscheidend is. Daarbij moet je stijl natuurlijk geen doel op zich worden. Het is een middel om je inhoud sterk over te brengen.
Ben je ondernemer of communicatiemedewerker? En wil je naast geschreven berichten en afbeeldingen ook filmpjes gaan inzetten voor je communicatie? Dan is deze training de ondersteuning die je zoekt: