Had je er ook zo’n moeite mee om tot het einde door te lezen?
Deze tekst zet de lezer niet meteen in vuur en vlam. Beetje saai, beetje cliché, beetje beleidstaal. Dertien in een dozijn.
En daarbij leest hij ook niet bepaald makkelijk.
Neem nou die tangconstructie:
… een op de klant afgestemde oplossing voor schilderwerk en onderhoud…
Of die tamelijk lange zin met van die vage beleidswoorden:
Om tot een passende oplossing te komen voor schilderwerk en onderhoud, werken wij vanuit een concept van totaalonderhoud. (18 woorden)
En over wie gaat deze tekst eigenlijk? Niet over de klant in ieder geval. We tellen vier maal ‘wij’ en geen enkele keer ‘u’ of ‘jij’.
Sleep de lezer er met de haren bij
Spreek de lezer rechtstreeks aan in directe taal. Doe alsof hij tegenover je zit en alsof je tegen hem praat. Neem daar desnoods je partner, vriend of collega voor. Je zult merken dat je meteen een andere toon gebruikt. Dat je vanzelf je zinnen korter maakt. En dat je het over je klant hebt en niet over jezelf.
Het resultaat? Je schrijft makkelijker en het leest makkelijker.