Een tekst waar je vrolijk van wordt

  • Door Taaluilen
  • 03 april 2014
AH bananen

AH bananen

Albert Heijn had op zaterdag 1 maart een paginagrote advertentie in mijn regionale dagblad de Stentor.

Een plaatje van een advertentie die voldoet aan alles wat je ervan verwacht.

Een zinvolle boodschap voor goedkoop en duurzaam boodschappen doen. Leuk gebracht met een vrolijke kop, zowel in woord als in beeld.

Wat kunnen we leren van deze tekst?

 

Een analyse

mooie tekst

 

DOEL AH is de enige grote duurzame supermarkt en bewijst dat met deze bananen. AH is gewoon niet duur.
DOELGROEP Redelijk breed, maar in ieder geval betrokken bij het welzijn van de wereld. Geëngageerd en toch realistisch genoeg om voor een lage prijs te gaan.
INHOUD Een doodgewone banaan als middel om je duurzaamheidsboodschap over te brengen. En er nog eens in te stampen dat AH helemaal niet zo duur is als men soms wel eens denkt.
MEDIUM Dagblad, paginagroot. Weinig tekst, uitstekend gebruik van beeld: lachend gezicht. Gedwongen exposure. Aanbiedingen klein afgebeeld.
TOON Duidelijk, informeel, doe-maar-gewoon en toch zakelijk.
STRUCTUUR Goede opbouw volgens omgekeerde piramide: het belangrijkste bovenaan. Bewijsvoering. Pakkende slotzin.
ALINEA’S Een kop die je nieuwsgierig genoeg maakt om de kleine lettertjes ook te lezen.
ZINNEN Mooie variatie tussen ultrakorte en wat langere zinnen. Twee zinnen die lekker beginnen met en. Jammer van die ene zin met wordt, maar dat is ze vergeven.
WOORDEN Veel ritme door herhaling (banaan, fijn, mooi). Positieve woorden (lekker, gezond, duurzaam, kwaliteit, eerlijk, zorgvuldig, fijn, mooi).

 

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven