Onze vraag is: kunnen we weer op u rekenen?
Een van de zes eisen van zakelijke communicatie is efficiency. Dat betekent dat je compacte teksten moet schrijven. Korte zinnen, simpele woorden. De lezer moet de tekst immers in korte tijd kunnen lezen én begrijpen.
Schrijven is schrappen
Godfried Bomans en Herman Finkers zeiden het al: “Schrijven is schrappen.”
Veel mensen hebben de neiging hun zinnen langer te maken dan nodig is. Misschien denken ze dat het erbij hoort? Dat mensen je alleen serieus nemen als je tekst er interessant uitziet door omslachtige formuleringen? Of misschien denken ze dat alleen lange zinnen bewijzen dat je gevoel voor stijl hebt?
We kunnen je geruststellen: ook korte teksten worden serieus genomen. Nog sterker: ze worden veel beter gelezen! En wat ook plezierig is: je maakt veel minder snel stijlfouten.
Dus wat houdt je tegen? Heb je een tekst geschreven? Kruip in de huid van de lezer en schrap alles wat overbodig of niet relevant is. Bedenk daarbij ook dat mensen niet meer gewend zijn lange epistels te lezen. Ze zappen. Dat geldt vooral voor commerciële teksten.
Je motto moet zijn: “Mijn doelgroep heeft geen boodschap aan mijn boodschap.” Lezers slaan een ingewikkelde boodschap het liefste over. Ze willen in hapklare brokken lezen wat zij eraan hebben of wat er van hen wordt verwacht. Dus hou het kort.
Dat was ‘t. Simpel hè?
Toch nog even controleren?
Doe dan deze test.