Goede koppen schrijven: negen tips
1 Wees duidelijk |
Maak je koppen scanbaar door het belangrijkste trefwoord van de tekst of alinea daarin te gebruiken. |
2 Wees kort* |
Schrap alles wat overbodig is, vooral alle werkwoorden. |
3 Blijf neutraal |
Houd je mening nog even voor je. Die komt in de tekst zelf wel aan bod. |
4 Blijf netjes |
Probeer niet lollig, dubbelzinnig of sexy te zijn. |
5 Wees origineel |
Gebruik stijlfiguren als rijm, alliteratie of paradox. |
6 Wees prikkelend |
Stel een vraag of doe een bewering. |
7 Geef hulp |
Bied een aantal tips aan of geef advies. |
8 Wees uniform |
Schrijf alle kopjes in eenzelfde vorm, bijvoorbeeld de gebiedende wijs, of laat ze allemaal met hetzelfde woord beginnen. |
9 Vermijd leestekens |
Zet zeker geen punt aan het eind van het kopje. |
* De trend lijkt richting lange koppen te gaan
Terwijl ik deze tip schrijf, denk ik ineens aan al die blogs die ik volg of incidenteel lees. Die hebben meestal juist heel lange titels waarin ze een prikkelende vraag stellen of een bewering doen. Dit lijkt een duidelijke trend te zijn, vooral in marketingblogs. Ze voldoen verder wel aan de andere acht tips.
Waarom jouw grootmoeder wél met groene zeep wast
Hoe je foto’s maakt die de moeite van het bewaren waard zijn
5 veranderingen in de markt waar marketing managers van wakker liggen