Zondagavond. Linda de Mol presenteert Miljoenenjacht. De kandidaat wint na veel gokwerk het fraaie bedrag van 710.000 euro. Hij kan een huis kopen en met zijn partner naar Australië. Linda de Mol: “Hoe cool is dát! Nou? Hoe cool is dát!”
Een week of wat geleden. Een tegen 100. De kandidaat kreeg een vraag waar hij 26 tegenkandidaten mee wegspeelde. Er werd 26 keer zoveelhonderd euro bijgeschreven bij zijn totaal. Caroline Tensen: “Hoe gaaf is dát!”
Let op: dit zijn geen vragen! Het zijn gewoon vaststellingen. Hoe gaaf is dát! Heel gaaf.
Ik werd nieuwsgierig naar die kreet met “hoe…” en ben op zoek gegaan op het internet. Voorbeelden genoeg, maar nergens een verklaring voor die constructie. Ook niet op de website van Onze Taal. Op het forum wordt er in april 2012 wel een vraag over gesteld, maar er komt geen duidelijk antwoord. Paulien Cornelisse komt ook niet verder dan “het is geen vraag, want het antwoord kennen we al”. Het is dus geen schande als ik het antwoord ook niet weet.
Zomaar wat voorbeelden
Uit een blog van een 25-jarige
We slapen niet in een lullig hotel, maar in het mooiste hotel van Parijs, namelijk het Disneyland hotel! Binnen vijf minuten zijn wij dus in het park te vinden. Hoe gaaf is dát? Ik heb er zo veel zin in!
Een advertentie voor speelgoed
Je eigen BBQ, hoe cool is dát? Hip voor de allerkleinsten.
Financiële Studievereniging Amsterdam
Ergens aan de andere kant van de wereld een opdracht doen voor een bedrijf, hoe gaaf is dat?!
Van Willem van Hanegem
Ineens sta je dan met Benfica op een affiche. Hoe mooi is dat? Geweldig.
Een ding is zeker
De uitdrukking is bedoeld voor jonge, snelle, hippe mensen. Hij past naadloos bij allerlei trendy kreten als ‘cool’ en ‘gaaf’, en is ongekend populair.
Ik hou van taalvernieuwing en vind het niet gauw te gek. Maar om eerlijk te zijn, ga ik me aan deze uitdrukking zo langzamerhand wel een beetje storen. Net zoals aan elke andere uitdrukking die hijgerig door jan en alleman wordt overgenomen. Hij wordt echt te pas en te onpas gebruikt. Door jong en oud(er).
Ik kan niet anders bedenken dan dat hij zo populair is omdat hij zo lekker bekt en de spreker een jong imago geeft.
Mijn conclusie: het is een imagokreet. Niet meer en niet minder dan dat. Hij zal dus wel weer overwaaien.