Wat gaat er fout?
De schrijver heeft niet goed nagedacht over het doel van de tekst en zijn doelgroep.
Na het lezen van een tekst moeten mensen iets weten, ze moeten daar iets van vinden en ze moeten liefst iets gaan doen.
Het eerste voorbeeld staat vol met wij, ons en onze. In totaal 8x.
Hoezo: Wij stellen de klant centraal?
De lezer weet na deze tekst dat het bedrijf een prijs heeft gewonnen. Zijn mening is neutraal. Er is geen aanleiding contact op te nemen of een offerte op te vragen.
In het tweede voorbeeld komt 4x u en uw voor.
De lezer weet na deze tekst wat het bedrijf allemaal kan. Zijn mening is positief want hij voelt zich aangesproken. De tekst draait om de vraag van de lezer en de oplossing die hij zoekt. Klantvoordelen dus.
Hij leest in ieder geval verder en neemt misschien zelfs contact op.
Tips voor klantgericht schrijven
- Dwing jezelf om heel vaak u of jij te gebruiken. Dan wordt je tekst vanzelf klantgericht.
- Doe bij commerciële (verkoop)teksten altijd de ego-test.
- Tel alle keren dat wij, ons, onze, de naam van het bedrijf enz. voorkomt en hoe vaak u, uw enz. Die laatste moeten ver in de meerderheid zijn.