Kansloos
Het was een mooie zomerse donderdagavond. Ik plofte op de bank en greep naar de afstandsbediening. Ik zapte naar RTL 4 voor een uitzending van RTL Summer Night met Beau van Erven Dorens. Wilde weten hoe hij zijn rol als presentator zou invullen, hoe hij Humberto zou vervangen. Ik zag een frisse Beau. Hij begon lekker. Kondigde alles vlot aan. Maar toen kwam het eerste gesprek …
Beau interviewde SnapKing, een beroemde vlogger onder 14- tot 18-jarigen, over een domme actie waarmee hij snel geld wist te verdienen over de rug van zijn onschuldige, jonge volgers. Ook zijn kansloze filmpjes werden getoond. Mensen werden uitgescholden in de trein, vrouwen werden gedegradeerd tot lustobjecten en jongens werden in elkaar geslagen. SnapKing praatte als Brugman. Probeerde alles uit te leggen. En hoe meer hij zei, hoe meer ik me begon te ergeren. Alles wat hij zei, was ongeloofwaardig en oninteressant.
Onderliggende boodschappen
Gelukkig stelde Beau me uiteindelijk niet teleur. Hij greep het gesprek bij de lurven en kwam tot de kern. Een kern met een belangrijke boodschap over het maken van vlogs. Na de zoveelste belofte van de vlogger dat hij het nooit meer zou doen zei Beau: “Daar gaat het me niet om. Ik wil als vader dat je de morele kwestie begrijpt. Ik wil niet dat nieuwe generaties dit normaal gaan vinden. Je bent een voorbeeld.” Juist Beau. De onderliggende boodschap van SnapKing was niets anders dan: schelden is mooi, vrouwen als lustobject zien is cool en jongens in elkaar slaan verhoogt je status. Alles wat hij zei, om de boel recht te breien, was onbelangrijk en niet serieus te nemen.
Volgen
Vloggen is leuk. Het is effectief als communicatiemiddel. Ideaal om je boodschap goed mee over te brengen. Maar wat snel vergeten wordt, is de belangrijkste boodschap. De vaak onbewuste boodschap die de kijker altijd opmerkt, voelt. Het zijn je drijfveren, je lichaamstaal … Het maakt vloggen ijzersterk. Je kunt je verhaal immers kracht bijzetten door het op jouw manier over te brengen. En als je het goed doet, word je vanzelf een voorbeeld voor een groep kijkers. Kijkers die je graag blijven volgen.
Full-communicatie
Vloggen is full-communicatie. Je kunt je boodschap niet rijker presenteren. Maar vergeet niet, vloggen is persoonlijk. Jij praat rechtstreeks tot mij als kijker. Je geeft niet alleen een boodschap aan mij, je BENT de boodschap. Het is niet als een tekst die ik zelf lees. Jij doet dat voor mij. Ik gebruik jouw lichaamstaal en jouw onderliggende boodschap om betekenis te geven aan je verhaal.
Dus wil je het vloggen doelgericht gaan inzetten, denk dan eerst goed na over waar je voor staat. Wat zijn je drijfveren? En welk voorbeeld wil je zijn voor je volgers? Wat is je onderliggende boodschap waar je alles aan ophangt? Best lastig om te definiëren, maar wel noodzakelijk als je het vloggen op een effectieve manier wilt inzetten.
En oh ja, die SnapKing? Lekker vergeten. Beau nodigde hem nog uit om over een paar weken terug te komen, zodat hij kan laten zien dat hij geleerd heeft. Hoeft van mij niet. Voegt niks toe. Laat hij z’n wonden maar gaan likken en gaan bedenken hoe hij zichzelf nuttig wil gaan maken voor onze wereld.