Overtuigend schrijven

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 29 januari 2018
overtuigend schrijven

Een zakelijke tekst moet voldoen aan de zes eisen van zakelijke communicatie.

Een van die eisen is dat een tekst overtuigend moet zijn. Iemand moet aan het lezen van jouw tekst een goed gevoel overhouden. De lezer snapt waarom je dit hebt geschreven en ziet ook in wat het belang is voor hemzelf. En zelfs als dat belang er niet is, kan hij zich in jouw tekst verplaatsen. Hij begrijpt dat het voor anderen wel van belang kan zijn en erkent jouw autoriteit.

Aristoteles noemde als middelen van overtuiging ethos (respect voor jouw autoriteit en karakter), pathos (de emotie van je publiek gebruiken en bespelen) en logos (de aanwezigheid van logica binnen je argumentatie). Deze drie middelen gelden ook voor teksten.

Een tekst die overtuigt …

  • voegt wat toe voor de lezer,
  • brengt hem op andere gedachten of verandert zijn mening,
  • zet hem aan tot actie,
  • zorgt ervoor dat hij het goede gevoel krijgt of houdt.

Met name teksten die als doel hebben om de houding van de lezer te veranderen en hem tot actie te bewegen, moeten overtuigend zijn. Je bereikt dat onder andere door doelgroepgericht te schrijven. Pas dan bereik je wat je wilt bereiken, bijvoorbeeld:

  • De boodschap genereert websitebezoek.
  • Mensen melden zich aan voor een congres.
  • Een goededoelenactie brengt veel geld op.
  • Je product of dienst verkoopt beter.

Een tekst die niet overtuigt …

  • levert niets nieuws op voor de lezer,
  • brengt niets teweeg,
  • wordt na een paar zinnen terzijde gelegd,
  • wekt in het ergste geval irritatie op.

Heb ik al vaker gehoord…  Je hebt waarschijnlijk clichés gebruikt.
Hmm, even verder zoeken naar iets beters…   De lezer is niet geïnspireerd om tot actie over te gaan.

De andere eisen

De andere vijf eisen zijn: duidelijk, correct, gepast, aantrekkelijk en efficiënt.

Foto: Door Kaio hfd – Eigen werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4254334

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven