Schrijven voor facebook – 11 tips

  • Door Jos Verdaasdonk
  • 03 december 2014
schrijven voor facebook

facebook posts

Bedrijfspagina’s, groepspagina’s en persoonlijke pagina’s

Op facebook vind je persoonlijke pagina’s, groepspagina’s en bedrijfspagina’s.

Als je een (bedrijfs)pagina aanmaakt onder je persoonlijke profiel, krijg je zes typen aangeboden.

facebookpagina's

Dit artikel richt zich op bedrijfspagina’s met een commerciële doelstelling.

Waarom maken bedrijven een pagina aan op facebook?

Bedrijfspagina’s op facebook zijn bijna nooit een doel op zich. Meestal maken ze deel uit van een complete communicatiestrategie en zijn ze een middel om een achterliggend doel te bereiken. Een springplank naar doelstellingen als:

merkbekendheid
loyaliteit
innovatie
omzetverhoging
fondsenwerving

Persoonlijke pagina’s en groepspagina’s hebben deze doelstellingen natuurlijk niet. Op jouw persoonlijke pagina plaats je wat je kwijt wilt aan je vrienden en je plaatst berichten onder eigen verantwoording.
Dat geldt ook voor groepspagina’s. De groep bespreekt van alles rond een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld een beroep of een hobby. Van groepspagina’s moet je lid worden. Ze zijn dan ook vaak besloten.

11 tips voor facebookposts op bedrijfspagina’s

Bedrijfspagina’s op facebook zijn niet bedoeld voor eenrichtingsverkeer van bedrijf naar klant. “Wij hebben zo’n prachtig nieuw product. Koop het vooral.” Daar zijn advertenties voor.
Facebook is een sociaal netwerk van mensen die met mensen communiceren. Op een bedrijfspagina willen fans (lees: klanten) dus praten met de mensen achter het merk. Je zult zien dat veel van onderstaande tips daarmee te maken hebben.

1.  Blijf persoonlijk en durf spontaan te zijn. Wees authentiek en open. Je praat met mensen! Doe alsof je met ze aan de keukentafel zit.

2.  Hou het kort: tussen 80 en 250 karakters (inclusief spaties) scoort volgens onderzoek het beste. Je fans scrollen in hoog tempo door hun timeline en beslissen binnen een seconde of ze je bericht de moeite waard vinden.

3.  Wees prikkelend: geef niet alle informatie prijs in je bericht, maar maak je fans nieuwsgierig.

4.  Hou het vrolijk. De meeste fans kijken buiten werktijd en hebben geen zin in saaie of sombere verhalen.

5.  Laat de opmaak van facebook zijn werk doen. Dat betekent concreet: geen opmaak. Gewoon doortypen en geen harde returns dus. Daarmee blijft het een facebookpagina en wordt het geen verkapte folder.

6.  Social media is not advertising. Gebruik de pagina niet voor de een na de andere advertentie.

7.  Maak gebruik van het sociale aspect en ga in gesprek. Stel vragen, nodig mensen uit om mee te doen, stel beloningen in het vooruitzicht.

8.  Maak een contentkalender op basis van thema’s en berichtcategorieën. Dan weten je fans waar ze op kunnen rekenen. Het scheelt jou trouwens ook veel tijd!

9.  Gebruik een afbeelding om je hele bericht door te linken naar je website. Schrijf alleen een inleidende tekst en wis de tekst onder je afbeelding behalve de titel.

10. Plaats eventueel een link in je inleidende tekst. Is die erg lang, kort hem dan in met een programma als bitly.

11. Reageer snel op reacties van je fans. Bedank ze voor hun bijdrage en blijf altijd positief.

 

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven