Wij zijn een van de sterkst groeiende bedrijven in een mondiaal zeer competitieve omgeving. Veel nieuwe innovatieve geneesmiddelen zijn beschikbaar gekomen. Om in de frontlinie actief te blijven, investeert Jansen Fictief ruim in wetenschappelijk onderzoek. Besluitvorming is gericht op het behoud van de zelfstandigheid van Jansen Fictief. Goed werkgeverschap is iets waar we elke dag aan werken. De focus ligt op de lange termijn. Wilt u meer weten, kijk op www.jansenfictief.nl.
Bovenstaande tekst diende als introductie van het bedrijf Jansen Fictief. Enig idee wat de schrijver van deze tekst eigenlijk wilde bereiken met deze introductie? Hij heeft veel informatie bij elkaar geraapt uit allerlei stukken. Misschien wil hij indruk maken en zo de lezer voor zich winnen? Zo ja, is hem dat gelukt? Je mag je eigen conclusie trekken.
Doel van de test
Onderzoeken welk effect de tekst heeft op je doelgroep. Hoe laag of hoe hoog leg je de lat? Wil je écht indruk maken met je tekst of maak je je ervan af en zijn het allemaal loze woorden?
Hoe werkt de test?
- Ga na wat je met je tekst wilt bereiken op het niveau van ‘weten’, ‘vinden’ en ‘doen’.
- Onderstreep in de lijst hieronder wat het werkelijke effect op de lezer zal zijn.
- Trek je conclusie en verbeter waar nodig de tekst.
Note: Waar Hij staat, kun je natuurlijk ook Zij lezen.
Score van de voorbeeldtekst
Weten: Hij pakt er nét iets van op.
Vinden: Hij ziet misschien iets positiefs.
Doen: Hij leest misschien verder.
Dat kan dus veel beter!