Onafhankelijke content
De generatie marketeers van de vorige eeuw, die wist het wel: je moest je merknaam minstens één keer in elke alinea noemen. Liefst in elke zin. Met het logo linksboven en een herkenbare foto bij de tekst. Trouwens, je merknaam moest ook in het fotobijschrift voorkomen. ‘Branded content’ heette dat.
Deze visie is inmiddels volkomen uit de tijd. Het is ‘onafhankelijke content’ wat de klok slaat. Weg met dat promoten van je merk en je bedrijf. Kom op met al die relevante informatie waar de lezer iets aan heeft. Wat lezers willen is een mooi en authentiek verhaal, zonder borstklopperij. In de vorm van storytelling bijvoorbeeld. Want alles draait om content die uitgaat van de belevingswereld van de klant.
Het is wel marketing natuurlijk
Natuurlijk heet het niet voor niets contentmarketing. Door je kennis te demonstreren en je te positioneren als expert, zullen mensen je vragen je product of dienst aan hen te leveren. Daar is helemaal niets mis mee. Nog sterker, het is een compliment. Want je laat duidelijk blijken dat je de klant begrijpt.
Heb het dus minder over jezelf en begin je site al helemaal niet met de historie van opa die het bedrijf heeft opgericht.
Er zijn genoeg goede en eigentijdse voorbeelden. Blendle bijvoorbeeld, waar je alleen nieuwsitems koopt die jou interesseren. Of de Universiteit van Nederland waar je de colleges kunt volgen die jij kiest. Of Frankwatching, waar dit artikel door werd geïnspireerd. Deze site Taaluilen is trouwens ook helemaal op dat gedachtegoed geënt. Deel je kennis zodat anderen ervan kunnen profiteren.
Doe de Egotest
De ultieme test. Durf je het aan? Pak je tekst er eens bij en onderwerp die aan de Egotest. En wees dan nog strenger en streep alles door wat over jou en je bedrijf gaat, inclusief alle superlatieven.
En dan zijn we benieuwd. Ben je geslaagd?