Afhaakrisico bij nieuwsbrieven

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 26 januari 2018
Afhaakrisico bij nieuwsbrieven

Geen boodschap aan je boodschap

Wees realistisch als je een nieuwsbrief wilt versturen en bedenk dat de doelgroep geen boodschap aan je boodschap heeft. Hoe pak je meteen aan het begin al de aandacht van de lezer en zorg je ervoor dat hij nergens afhaakt?

Wat zijn de afhaakmomenten?

‘Nieuwsbrief’

Ik betoogde al eerder dat de term ‘nieuwsbrief’ heel veel lezers irriteert. Heel Nederland heeft inmiddels wel in de gaten dat een ‘nieuwsbrief’ een afgezaagd lokkertje is om de aandacht te pakken.

Geen nieuws

Een ‘nieuwsbrief’ is een brief met nieuws. Als dat nieuws ontbreekt, is de lezer weg. Als je pech hebt, leest hij de volgende edities ook niet.

Eigenbelang

De lezer heeft heel snel in de gaten of de boodschap uit eigenbelang of voor het belang van de lezer geschreven is. Als het om verkapte reclame gaat, ben je hem kwijt.

Titel

De titel is bedoeld om op te vallen en te verleiden. Gebruik geen ‘nieuwsbrief’ dus. De lezer stopt met lezen bij een titel die:

  • de lading niet dekt,
  • te commercieel is,
  • clichématig is,
  • te leuk wil zijn,
  • nietszeggend is,
  • te hoogdravend is,
  • misleidend is.

Voorbeelden:

“Laatste kans op 15 miljoen” (financieel dienstverlener)

“Sluit het jaar knallend af” (bouwmarkt)

“Het leven begint bij 70” (trapliften)

Inleiding

In de inleiding geef je kort aan waar de nieuwsbrief over gaat en waarom de inhoud relevant is. Je gaat de bietenbrug op als de lezer tot de ontdekking komt dat hij door de titel op het verkeerde been is gezet. Hij merkt bijvoorbeeld dat de inleiding een geforceerd bruggetje is tussen een veelbelovende titel en inhoud waar de marketing van afdruipt. De lezer laat zich niet graag misleiden.

Ook verdwijnt alle leesmotivatie als de inleiding:

  • lang is,
  • saai is,
  • niet of langzaam tot de kern komt,
  • lastig leest.

Houd het dus kort:

“Alstublieft, hierbij ontvangt u de nieuwsbrief van Centraal Beheer. Met deze service en handige linkjes houden we u op de hoogte over ontwikkelingen op het gebied van uw (bedrijfs)risico’s.”

En niet zo:

“Het vakantieseizoen is begonnen. Dat betekent dat veel mensen het mooie weer opzoeken. De vliegvelden en snelwegen stromen snel vol en Nederland stroomt langzaam leeg. Het hete, stralende weer van twee weken geleden heeft plaatsgemaakt voor meer bewolking en zomerse buien. Minder fijn voor de vakantiegangers, maar het is ideaal weer voor al het groen in de openbare ruimte. Helaas betekent dit dat ook het onkruid weer hard groeit en voor u het weet staan ook bij u de paardenbloemen op de stoep. Het laat maar weer eens zien dat beheer van de openbare ruimte eigenlijk nooit stil kan staan, ook niet in de vakantie.”

En zeker niet zo:

“Laatste kans op een kans op 15 miljoen.

Ik geef toe dat bovenstaande regel erg vaag is. En dat terwijl duidelijke vakinformatie nu juist ons handelsmerk is. Om er zeker van te zijn dat u zorgeloos 2018 in kunt gaan, is deelname aan een van onze actualiteitendagen de beste keuze. Schrijft u zich nog vóór 1 december in, dan krijgt u van ons een half oudejaarslot cadeau. Daarmee maakt u kans op de hoofdprijs van 15 miljoen euro. 1 december is al snel. Het is dus uw laatste kans om deze kans te grijpen.”

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven