Bedrijfsblog, het denkwerk vooraf

  • Door Taaluilen
  • 09 mei 2014
bedrijfsblog

Bloggen het denkwerk - Copy

Waarom een bedrijfsblog?

Veel bedrijven willen graag dat medewerkers gaan bloggen op hun website. Waarom willen ze dat eigenlijk?

  1. Blogs verschaffen informatie en geven het antwoord op directe vragen van de doelgroep. Ze dragen de ene keer heel praktische oplossingen aan en geven een andere keer diepgaande achtergrondinformatie.
  2. Blogs zorgen voor leven in de brouwerij op de site. Dat trekt meer bezoekers en door meer bezoekers is de kans op succes groter.
  3. Blogs laten zien wie en wat het bedrijf is. Welke mensen daarachter zitten en wat hen beweegt. Blogs zijn dus een mooie manier om dichter bij het publiek te komen.
  4. Door deze combinatie zorgen blogs ervoor dat een website beter wordt gevonden door Google.

Hoe pak je dat aan, bloggen in een bedrijf?

Afspraken maken met collega’s

Als je namens een bedrijf blogt, ben je vast niet de enige. Dan is het handig eerst met je collega’s wat afspraken te maken.

  • Wie schrijft voor welke doelgroep? (bijv. nieuwe of bestaande klanten, leveranciers of experts)
  • Wie schrijft welke inhoud? (bijv. praktische tips op gebruikersniveau of een doorwrocht artikel voor deskundigen, inhaken op gebeurtenissen of feestdagen)
  • Welke herkenbare toon hanteren we? (bijv. u of jij, persoonlijk of zakelijk)
  • Welke herkenbare opbouw gebruiken we? (bijv. eerst een foto, dan een kop, dan een inleiding, afsluiten met een C2A, enz.)
  • Welk beeldmateriaal gebruiken we?
  • Hoe zorgen we dat er een doorlopende stroom blogs op gang komt? (bijv. bloggen in de dagelijkse agenda)
  • Wie heeft het beheer, wie houdt bij wat al geschreven is en wie zorgt voor de eindredactie?

Zelf aan de slag

Daarna kun je bepalen wat voor jou als individuele blogger geldt.

  1. Voor wie schrijf ik?
  2. Welke vragen heeft die persoon? (weten)
  3. Wil ik dat die persoon zich een mening vormt? (vinden)
  4. Moet die persoon na het lezen van mijn blog iets gaan doen? (doen)

Pas daarna ga je met het schrijven zelf aan de gang. Tips hiervoor lees je in Webteksten die werken en het artikel over de taal van bloggers.

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven