Planchet of badkamerplankje?
Eigenlijk heb ik planchet altijd al stom gevonden en was ik blij dat ik het woord eens kon terugpakken. Noem dat ding gewoon schapje, spiegelplankje of voor mijn part handig-glasplaatje-voor-je-tandenborstels. Maar geen planchet. Net zoals het onnodig is om hemelwaterafvoer te zeggen als je het over een regenpijp hebt.
“Had me dan gewoon gezegd dat ik die rotpapieren mee moest nemen.”
Voor een woningcorporatie was ik onlangs met teksten aan het stoeien. De opdracht was om heldere teksten te schrijven voor huurders. Logisch. Geen klantenservice zit te wachten op telefoontjes van mensen die niet begrijpen wat er staat. Of huurders die met lege handen komen terwijl ze hun schrijven moeten overleggen. “Had me dan gewoon gezegd dat ik die rotpapieren mee moest nemen!”
Woningcorporaties willen nog liever vandaag dan morgen af van hun ambtelijke imago. En terecht, want er zitten daar echt geen stropdassen die om negen uur komen, de hele dag vergaderen en om vijf uur weer vertrekken. De corporatiewereld heeft echt dynamiek. Nu hun teksten nog. Neem de brief voor huurders die verhuizen. Als je onderstaande leest, sta je niet te popelen om een sopje door je huis te halen:
U dient de woning schoon, leeg en zonder schade op te leveren. De woningcorporatie bekijkt samen met u tijdens de vooropname hoe u de woning moet achterlaten zoals in de huurovereenkomst en de Algemene Huurvoorwaarden is afgesproken. Als huurder bent u verplicht ons tijdig in de gelegenheid te stellen uw woning te inspecteren. Deze afspraak vindt plaats op [datum & tijd] in uw woning. Onze technisch beheerder komt dan bij u thuis en bekijkt welke veranderingen en/of beschadigingen hersteld moeten worden. Ook spreken we met u af wat eventueel overgenomen kan door een volgende huurder. U heeft tot het inleveren van de sleutels tijd om alles te herstellen. Het is belangrijk om de vooropname snel uit te laten voeren zodat u voldoende tijd heeft om de woning in goede staat op te leveren
Wat een boel woorden. En waarom schermen met die kleine lettertjes die toch niemand leest? Wijs een huurder liever op het feit dat de nieuwe bewoner het ook wel fijn vindt om in een net huis te komen. Kijk naar het verschil:
Het is belangrijk dat u de woning schoon, leeg en zonder schade achterlaat voor de volgende bewoner. Binnenkort lopen we samen een rondje door uw woning om te kijken wat er nog moet gebeuren. We hebben die afspraak alvast ingepland op [datum & tijd]. Komt dat niet uit, bel ons dan snel even via [nummer].
Betutteling, denigrerend en debilisering
Op LinkedIn gebruikte ik onlangs het planchet-voorbeeld in een update. Ik schreef dat je als woningcorporatie eenvoudige taal moet gebruiken in communicatie met je huurders. Het bericht ging als een speer. Mede door de discussie die loskwam. Naast de vele medestanders waren er ook mensen die het betutteling vonden, denigrerend richting huurders of zelfs debilisering van communicatie.
In mijn ogen biedt helder schrijven alleen maar voordelen. Meer mensen snappen je tekst, er ontstaan minder misverstanden en het is goed voor je imago. Tenzij je als organisatie graag zo ver mogelijk van je doelgroep af wil staan. Kan ook. In dat geval raad ik je aan om vooral woorden als ‘doch’, ‘dienen’ en ‘reeds’ te gebruiken. En planchet dus.