Doelgroepgericht schrijven: wat heeft de lezer eraan?

  • Door Jos Verdaasdonk
  • 06 augustus 2014
doelgroepgericht

Ken je doelgroep

Je herkent het vast wel

Je leest een tekst en je weet het zeker: dit document is niet voor jou bedoeld. Je hebt er in feite niets aan, je wordt er niets wijzer van. Het is een egotrip van de schrijver, hij heeft onvoldoende over de doelgroep nagedacht.

Ons bedrijf

Veel websites beginnen zo:

“Ons bedrijf bestaat al 80 jaar. Het werd opgericht door de grootvader van de huidige directeur. Hij begon in een klein schuurtje achter het huis en zag het bedrijf door de jaren heen groeien. Inmiddels beschikken we over een indrukwekkend machinepark.”

Dat is niet slim van die schrijver: hij is van zichzelf uitgegaan en niet van de doelgroep.

Andersom

Het moet juist andersom zijn: de schrijver moet de doelgroep, zijn lezer iets bieden. Het kan ook zo:

“Tachtig jaar ervaring en veel in-house specialisten. Die combinatie garandeert de juiste oplossing voor uw probleem.”

Zelfs de belastingdienst heeft het in de gaten. “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.”

Voordelen

De lezer wil dus lezen wat de echte voordelen voor hem zijn. Schrijf daarom altijd doelgroepgericht en dat gaat het beste als je jezelf bij elke zin de volgende vragen stelt:

Wat heeft de lezer eraan? Wat is het klantvoordeel?

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven