Op zijn negentiende verkocht hij gordijnen op de markt en ondertussen studeerde hij Small Business op Saxion Hogeschool. Tien jaar later werd hij multimiljonair. Een jongensdroom.
Toveren
Een ferme handdruk en een sympathieke blik. Marco Aarnink, de man die de jongensdroom verwezenlijkte, staat op het punt om een lezing te geven over zijn aanpak en zijn levenslessen. Ik, presentator van de avond, verwacht een trotse man met inmiddels nog maar één levensmissie: genieten van het behaalde succes. Het is allesbehalve dat. Hij vertelt over alles wat hij geleerd heeft in de afgelopen tien jaar en over hoe hij streeft naar een zo optimaal mogelijk werkklimaat voor zijn medewerkers. Indrukwekkend.
Een van de eerste vragen die hij mij stelt, is hoe ik straks contact ga maken met het publiek. Hoe ik een glimlach op hun gezichten tover. Tijdens zijn lezing vertelt hij vol enthousiasme over zijn belangrijkste missie: zorgen voor een glimlach op het gezicht van zijn medewerkers. Een echte glimlach. En Marco doet dat door elke dag weer goed te kijken en te luisteren, zodat je je bewust bent van de emoties van je medewerkers. Op deze manier probeert hij altijd een positieve bijdrage te leveren aan de werksfeer en aan de uitstraling van het team naar buiten toe.
Uniek
Een bedrijf gaat over mensen. Mensen die voor je werken, maar ook mensen die zaken met je willen doen. En daar heeft Marco al die jaren eveneens goed naar geluisterd. Wat wil de klant? Welke verwachtingen heeft hij? Wanneer is hij tevreden? Het begon in 2009 met een internetdrukkerij: Drukwerkdeal. In die tijd uniek. Het gevaar was dat het bedrijf door het internet afstandelijk zou zijn. Onpersoonlijk. Maar dat liet Marco niet gebeuren. Hij knalde alle medewerkers met hun gezichten op de site. Niet omdat het moest, niet omdat hij zichzelf op de borst wilde slaan. Hij gelooft in persoonlijke communicatie. In medewerkers die zich rechtstreeks tot hun klanten richten.
Ook op de billboards wilde Marco echte gezichten laten zien. Geen modellen met gemaakte lachjes, maar eigen medewerkers die plezier hebben.
Plezier
Een bedrijf gaat over mensen. Mensen die plezier hebben. En dat heeft Marco altijd goed voor ogen gehouden. Dus ga je aan de slag met je communicatie? Sta je op het punt om te gaan vloggen? Laat dan je echte gezicht zien en zorg dat je plezier hebt in wat je doet. En houd daarbij steeds één ding voor ogen: hoe kun jij ook vandaag weer zorgen voor een glimlach op het gezicht van je klant?
Marco zit ondertussen niet stil. Hij is begonnen aan een nieuwe uitdaging: print.com.
Aan de slag met vloggen? Bekijk dan eens deze training: