Schrijf smakelijk!
Lees smakelijk!
Eten dat met liefde gekookt is, smaakt stukken lekkerder. Je voelt het bij de eerste hap. Met teksten werkt dat net zo. De lezer voelt de goede bedoelingen van de schrijver. Met zielloze teksten is de lezer snel klaar. Hij kan geen letter door zijn keel krijgen.
Om in de culinaire sfeer te blijven, er zijn vijf soorten teksten. Teksten die:
Smaakloos zijn (S1)
Smakelijk zijn (S2)
Smaakvol zijn (S3)
Smaakmakend zijn (S4)
Smaaktartend zijn (S5)
Als je teksten schrijft, geeft deze indeling houvast. Je kunt teksten schrijven en beoordelen volgens het 5 x S model. Hieronder een uitwerking van een tekst van S1 naar S5. Veel teksten worden geschreven op S1 en S2 niveau, vanuit een veilige modus. S3 en S4 teksten vereisen wat meer lef, loskomen van de brave schrijftaal. S5 is ideaal voor snelle prikkelingen.
Smaakloos schrijven (S1)
Samenwerking in de keten
In de visie van ons biologisch georiënteerde bedrijf is samenwerking in de keten van groot belang. Daarnaast is het leveren van maatwerk een van onze bedrijfsdoelstellingen. Enkele technische innovaties stellen ons in staat op logistiek terrein het verschil te maken. Verder richten we onze pijlen op verregaande samenwerking met de grotere supermarkten in ons land, met als concrete uitwerking de overstap van het leveren van uien in grootverpakking naar het leveren in kratten aan Albert Heijn.
Smaakt nergens naar. Taaie beleidstekst. Waarom zou de lezer er energie in steken om, na zo’n titel aan de eerste zin te beginnen? Veel borstklopperij, veel jargon, gezakt voor de ego-test. De schrijver heeft niet nagedacht over WHDKDA (wat heeft de klant daar aan?) De laatste zin leest voor geen meter. Veel te lang. Over de schutting gegooid vanuit de gedachte ‘baat het niet, dan schaadt het niet’. Typisch geval van een ‘broodje afhaak’.
Smakelijk schrijven (S2)
Van grootverpakking naar kratten
Jarenlang leveren wij al biologische gele en rode uien in grootverpakking aan de Albert Heijn. Onlangs vroeg de winkelketen of we ook uien in vijf- en tweekilo kratten konden leveren. Dit vonden wij een goed plan, om die reden hebben we een krattenvuller aangeschaft.
De vijfkilo en tweekilo kratten komen direct in de winkel te liggen. Hier kunnen de consumenten zelf hun uien uitkiezen. Naast de vijf- en tweekilo kratten leveren wij ook nog steeds uien in grootverpakking, die door Albert Heijn verpakt worden in kleinere zakjes.
Leest al beter. Geen beleidstaal meer. Al een stuk begrijpelijker. De zinnen zijn nog wel wat lang en informeel met nog veel ‘bedrijfswoorden’. Wie een klein beetje interesse heeft in de agrarische wereld, leest verder. Hij is puur informatief. De kok heeft geen enkel risico genomen.
Smaakvol schrijven (S3)
Je eigen ui
Sinds mensenheugenis leveren wij biologische gele en rode uien in grootverpakking aan de Albert Heijn. En toen kwam er een telefoontje van Albert Heijn. “Kunnen jullie ook uien in vijf- en tweekilo kratten leveren?” Het sprak ons enorm aan en daarom hebben we dezelfde week een krattenvuller gekocht.
De vijfkilo en tweekilo kratten gaan van de boerderij direct naar de winkel. Verser dan vers. En de consument kan zelf zijn uien uitkiezen. Naast de vijf- en tweekilo kratten leveren wij ook nog steeds uien in grootverpakking. Albert Heijn verpakt ze zelf in kleinere zakjes.
Je merkt het, er zit wat peper en zout bij. De titel is wat pittiger en dat geldt ook voor de zinnen. Er zit meer beleving in de tekst. Lekker makkelijk en menselijk. De schrijver krijgt een eigen gezicht.
Smaakmakend schrijven (S4)
“Met Appie”
Sinds we boer zijn, leveren wij biologische uien in grootverpakking aan de Albert Heijn. Rode uien. En gele uien. En toen belde Albert Heijn. “Kunnen jullie ook uien in vijf- en tweekilo kratten leveren?” “Dat zijn wel heel veel kratjes”, dachten we. Maar de vraag sprak ons enorm aan en daarom hebben we dezelfde week een krattenvuller gekocht.
De vijfkilo en tweekilo kratten gaan van onze boerderij direct naar de winkel. Verser dan vers. Je komt ze daar vast een keer tegen en dan kun je je eigen uien uitkiezen. Schept toch een band. Naast de vijf- en tweekilo kratten leveren wij ook nog steeds uien in grootverpakking. Albert Heijn verpakt ze zelf in kleinere zakjes. Daar isie mooi druk mee.
De kok heeft er een eigen creatie van gemaakt. De schrijver ging lekker los. Kijk maar naar de titel en
de net wat andere invalshoeken. Hij heeft er meer een miniblog van gemaakt, dat hier en daar een glimlach ontlokt. Moeilijk? Nee hoor, kwestie van net wat meer lef. Beste dot slagroom op het toetje.
Smaaktartend (S5)
Uiologisch
Onze uien zijn zo biologisch als wat. Gezond. Lekker. Eerlijk. Van het land rechtstreeks naar Albert Heijn. Rode uien en gele. Net waar jij maar van houdt. Wij vullen de kratjes. Appie de zakjes. En jij je maag. Doen we goed samen.
Snelle, verrukkelijke hapje. Prikkelt de smaak. Snel gefikst. En je hebt ‘m op voor je er erg in hebt. Licht verteerbaar en smaakt naar meer.
De lezer verleiden
Tja, schrijf je nu op S1, 2, 3, of 5-niveau. Er is maar één antwoord mogelijk. ‘Hoe verleid ik de lezer om mijn tekst te gaan lezen en ook door te lezen?’