Fris en dorstlessend
‘Jaaaaaaaah!’
Ergens in 1922 kreeg Franz Kugler, kroegbaas in Beieren, het idee van zijn leven. Er streken, zeker met mooi zomerweer, veel dorstige fietsers neer op zijn terras. Franz liep al lang rond met plannen om een drankje voor hen te maken dat fris en heel dorstlessend moest zijn. Opeens wist hij het, een mix van bier en vruchtensap. De klanten waren tevreden over het resultaat en als tegenprestatie hielpen ze ‘der Franz’ mee een naam voor het drankje te bedenken. Het werd Radler, afgeleid van het Duitse woord Fahrrad, dat fiets betekent. Een nieuw merk was geboren.
Maggi
Verschillende biermerken produceren radler. Als je in de kroeg of op een terras radler bestelt, kan er bijvoorbeeld Heineken, Grolsch, Bavaria voor je neergezet worden. Daarmee is radler meer soortnaam dan merknaam geworden. Het gaat dan om het product en niet om het merk. Bekende voorbeelden van soortnamen zijn luxaflex, aspirine en maggi. Het werkwoord googelen wordt inmiddels gebruikt voor zoeken op het internet. Met welke zoekmachine dan ook. Merkmanagers zien niet graag dat hun merknaam als stofnaam wordt gebruikt. Het verlaagt de reputatie van het merk en het speelt de concurrent in de kaart.
Hoofdletter/kleine letter
Merknamen/eigennamen schrijf je met een hoofdletter, soortnamen met een kleine letter.
Peter dronk nog een radler, daarna verliet hij de kroeg.
In de beginjaren was Radler vooral populair bij fietsers.
Van alle soeparoma’s is Maggi het meeste bekende merk.
Geef mij de maggi even door als je wilt.
Twee aspirines en ik ben weer boven jan.
De tijd dat bij iedereen Aspirine in het medicijnkastje lag, is definitief voorbij.