Je hebt als school je missie en je visie geformuleerd? Mooi! Je hebt daarmee je hoogste ambitie verwoord. En je hebt een antwoord gegeven op de vraag: “Hoe zie jij je school in de wereld van morgen?” En natuurlijk is het nog beter als je vanuit de missie en visie ook je onderwijsconcept hebt gebouwd. Een sterke aanpak om je missie en visie mee te realiseren.
Wat beloof je de leerling?
Maar natuurlijk draait uiteindelijk alles om de leerling. Daar doe je het voor. Dus is het de hoogste tijd voor de vraag: “Wat merkt de leerling daar uiteindelijk van?” Of veel beter nog: “Wat beloof je de leerling?”
Met een leerlingbelofte laat je kort maar krachtig zien wat jouw leerlingen van hun school mogen verwachten. Maak van de belofte geen papieren tijger, maar geef hem een mooie plaats in de school. In de hal bijvoorbeeld.
Enkele tips
Hou het kort.
Wij beloven jou dat je naast de basis- en zaakvakken ook mag werken aan wat jij interessant vindt en de vragen die jij hebt.
Wij beloven jou dat je elke dag aan je eigen doelen mag werken.
Geen beleidstaal, maar gewonemensentaal of – beter nog – leerlingtaal.
Wij beloven jou een gepersonaliseerde aanpak waarbij je voortbouwt op wat je al kunt.
Wat je al kunt, hoef je bij ons niet meer te doen.
Zorg dat de boodschap de leerlingen aanspreekt, denk in leerlingvoordelen.
Bij ons op school werken we met de doelgerichte-huiswerk-methode waarbij leerlingen niet alleen de vakken volgen, maar ook tijd krijgen om hun huiswerk te maken.
Wij beloven jou dat je elke dag na 16.00 uur tijd hebt voor je hobby’s, vrienden of sport.
De belofte is concreet, geen vaagtaal dus.
Wij beloven jou dat je elke dag volgens de aanpak van het natuurlijk leren mag werken.
Wij beloven jou dat je elke dag ook in het weiland of het bos leert.
Betrek de leerlingen erbij in je formulering.
Wij werken volgens de aanpak van het Onderzoekend & Ontwerpend Leren.
Jij mag elke dag onderzoek doen in de klas.
De belofte is uniek voor jouw school en daarmee niet inwisselbaar voor andere scholen.
Leerlingen werken elke maand aan een Kunst & Cultuur opdracht.
Leerlingen geven elke maand in het buurthuis een voorstelling aan ouders, opa’s en oma’s en de mensen uit buurtcentrum ‘de Nachtegaal’.
De inhoud doet ertoe, dus geen dingen die te logisch zijn.
Ieder kind centraal.
Jij staat bij ons aan het roer.
Wat je belooft, moet aansluiten bij de behoefte van leerlingen (en hun ouders).
Wij beloven dat we voor en na schooltijd de deuren gesloten hebben en de telefoon uit.
Jij of je ouders of verzorgers mogen tussen 8.00 en 16.00 uur altijd vragen stellen.
Wat je belooft, moet je ook kunnen waarmaken.
Jij bent bij ons elke dag vrolijk.
Als je vrolijk bent, lachen we met je mee en als je verdrietig bent, slaan we een arm om je heen.
En schrijf met lef.
Leven is meer dan school. Wij beloven jou daarom dat jij elke dag niet later dan 16.00 uur klaar bent. Huiswerk maak je ook op school. Daarmee is 16.00 uur klaar ook echt 16.00 uur klaar. Zo heb je alle tijd voor vrienden, sport of een bijbaantje.
Bij ons staat jouw persoonlijke leerroute centraal. Niet de lesdoelen, maar jouw persoonlijke doelen zijn het uitgangspunt. Die ga je bereiken. Daarnaast leer op je eigen tempo. Wat je al kunt, hoef je niet meer te doen. Daardoor heb je bij ons meer tijd om te werken aan je talenten.
Bij ons mag je verschillende technieken ontdekken. Je krijgt bij ons de vrijheid om ideeën uit te werken, om creatief te zijn. Je leert bij ons alledaagse technieken toe te passen, waar je voor de rest van je leven iets aan hebt. En je krijgt een goede basis voor het D&P examen. (Team Techniekonderwijs, Carmel College Salland)
Meer lezen over doelgroepgericht schrijven? Klik hier voor het artikel “Wat heeft Pietje eraan?”.