Jeukfactor numero één
Ben je van plan binnenkort een nieuwsbrief de wereld in te sturen, dan moet je die neiging nog heel even onderdrukken. Zeker als je dit medium ook ‘nieuwsbrief’ wilt noemen. Heel Nederland heeft inmiddels wel in de gaten dat ‘nieuwsbrief’ een afgezaagd lokkertje is om de aandacht te trekken. Vaak werkt het juist averechts. Je ziet de potentiële lezer denken: ‘Daar heb je er weer een.’ Met een flinke dosis irritatie klikt hij de mail weg.
Een ‘nieuwsbrief’ is een brief met nieuws. Een boodschap die relevant is voor je doelgroep. Niet meer. En niet minder.
Scherprechter
Bovenstaand schema kun je mooi gebruiken als scherprechter. Heb je nieuws of geen nieuws? Stuur je content weg uit eigen belang of ga je uit van het belang van de ontvanger? Bepaal in welk kwadrant jouw boodschap past.
- Heb je wel of geen nieuws?
- Handel je uit eigenbelang of doe je dat juist niet?
Het mooiste is natuurlijk als jouw antwoorden vallen in kwadrant B. Je hebt nieuws en de lezer heeft er belang bij dat te kennen. Bij kwadrant A heb je wel nieuws te melden, maar dat is vooral interessant voor jezelf. Bij C en D is er sowieso niets nieuws te melden. Je zet jezelf voor gek als je het in die kwadranten over ‘nieuwsbrief’ hebt.
Wat citaten uit ‘nieuwsbrieven’
De sleutel naar een succesvolle samenwerking is diversiteit binnen uw Raad van Toezicht. Daarbij is diversiteit meer dan alleen leeftijd, geslacht of een culturele achtergrond.
Oordeel: kwadrant D
Wist je dat de gemeente Udendonk sinds deze week een team heeft dat jou als ondernemer graag verder helpt?
Oordeel: kwadrant B
We geven toe dat bovenstaande regel nogal vaag is. En dat terwijl duidelijke vakinformatie nu juist ons handelsmerk is. Om er zeker van te zijn dat u zorgeloos 2018 in kunt gaan is deelname aan een van onze actualiteitendagen de beste keuze.
Oordeel: kwadrant C
Wij hebben u een open vraag gesteld. Die misschien ook in uw organisatie speelt. Daarom hebben wij Open ontwikkeld. Open maakt het mogelijk van buitenaf naar uw eigen organisatie te kijken.
Oordeel: kwadrant A
Conclusie
Er is niets op tegen om ‘nieuwsbrief’ te gebruiken als je echt nieuws hebt waar je de beoogde lezer een plezier mee doet. Blijft overeind dat de naam ‘nieuwsbrief’ bij veel lezers jeuk veroorzaakt.
Er is natuurlijk niets op tegen om een commerciële boodschap te versturen, maar noem die dan geen nieuwsbrief. Juist bij dit soort berichten heeft de doelgroep geen boodschap aan je boodschap.
Hoe noem je een nieuwsbrief dan wel? Pak een relevant onderwerp uit je boodschap en gebruik dat voor de titel.
Voorbeelden:
Tips over gezond, duurzaam en veilig eten
Periodieke medicatiecheck voorkomt problemen
En stuur je tips, weetjes, adviezen over taal en taalevenementen naar je lezers, noem het dan bijvoorbeeld een Taalalert
Meer lezen?
Ga naar dit artikel met tips voor een goede nieuwsbrief.