Waarom wordt juist die ene sollicitatiebrief eruit gepikt?
Organisaties krijgen op één vacature soms wel honderd brieven. Zij vinden het net zo spannend als jij, want hoe vinden ze tussen al die brieven die ene kandidaat waar ze naar op zoek zijn? Denk maar aan boer Tom van Boer Zoekt Vrouw. Ruim 1800 brieven, en toch koos hij de verkeerde. Tja, liefde kun je niet afdwingen.
Gelukkig gaat het tussen jou en je toekomstig werkgever niet om liefde
Maar er moet wel een klik zijn. Het moet goed voelen. Van beide kanten.
Dan moet je wel eerst door de brievenronde komen natuurlijk.
Soms buigt een complete werkgroep zich over de brieven. Ze filteren om te beginnen alles eruit wat niet past bij de functie-eisen: opleiding, ervaring, vaardigheden, eigenschappen. Jij en jouw brief moeten wel heel goed of bijzonder zijn, willen ze je zonder de juiste opleiding en ervaring toch een kans geven. Daarna kijken ze ook naar zaken als leeftijd en geslacht. Beide moeten passen in de samenstelling van het team.
Brieven met taalfouten leggen ze ook terzijde, vooral als de functie vraagt om goed schriftelijk taalgebruik.
Nu zijn er van de honderd brieven nog twintig brieven over. En dan is de vraag: waar gaan ze hun selectie nu op baseren?
Dat antwoord is kort.
Op emotie en intuïtie.
Welk gevoel krijgt je potentiële werkgever bij jouw brief?
Welke eigenschappen spreken uit je brief en cv? Ben jij een actief type? Een die out of the box durft? Ben je vlot en modern genoeg? Of juist prettig formeel? Kraak je je vorige werkgever af in de brief of ben je juist loyaal? Werkgevers willen graag personeel dat past bij de cultuur van het bedrijf en het al aanwezige team.
Het draait om toon
Emotie en het juiste gevoel. Hoe krijg je dat in je brief?
Dat bereik je door in de juiste toon te schrijven. Door te schrijven vanuit je hart. Door precies de juiste snaar te raken.
Dat is best spannend, want waar zit die snaar van jouw potentieel nieuwe werkgever? Wat is voor hem of haar de juiste toon? Voor een formele kantoorfunctie is die anders dan voor een creatieve functie op een reclamebureau. Maar wat je in ieder geval in elke brief kunt, is oprecht en authentiek enthousiast zijn over die baan waar jij op aast. Het mooiste is als je dat ook werkelijk kunt aantonen in je brief.
Misschien kunt u het zich nog herinneren: twee jaar geleden heb ik een open sollicitatie naar uw bedrijf gestuurd. Uw bedrijf en alles wat het doet, inspireert me mateloos. Ik zou daar heel graag onderdeel van uitmaken. Helaas was er toen geen vacature, maar die is er nu wel. En ik heb dus geen seconde geaarzeld.
Zorg dus dat je brief overtuigt! Toon wat lef en laat al die standaardzinnen achterwege.
Samenvattend
- Wees 100% jezelf.
- Schrijf vanuit je hart. Dan ben je vanzelf origineel.
- Houd je zinnen lekker leesbaar.
- Laat alle standaardzinnen achterwege en toon een beetje lef.
- Leg het er niet te dik bovenop.
- Flauwe humor? Niet doen!
Tja, ben ik de juiste kandidaat voor u? Ik heb uw bedrijf de laatste tijd een beetje gevolgd. Het was vaak in het nieuws, want het maakt een enorme groei door. Mooi natuurlijk, maar hoe borg je dan de kwaliteit? En daar ligt nu precies mijn kracht. Ik ben een kei in het engineren en monitoren van bedrijfsprocessen. Niet de man van alleen maar spreadsheets, maar ook een met oog voor mensen.