Correct schrijven

  • Door Taaluilen
  • 23 juni 2016
correct schrijven

correct schrijven

Schrijf correct

Een van de zes eisen van zakelijke communicatie is die van correctheid. Dat betekent dat je geen fouten mag maken. Geen fouten in spelling en stijl, maar ook geen fouten in gegevens zoals producteigenschappen of namen. Je verliest als je tekst vol fouten staat.

Veelgemaakte fouten

1. Lange zinnen. Houd je zinnen kort. Hoe langer de zin, hoe groter de kans op stijlfouten.
2. Als en dan. Als = gelijk, dan = ongelijk. In “zij is groter als mij” zitten zelfs twee fouten! Juist is: Zij is groter dan ik.
3. Wat en dat. Goed is: het meisje dat … Fout is: het meisje wat …
4. Zullen, willen en kunnen. Sommige teksten staan er vol mee. Niet doen!
Zij zullen u zeker verder willen helpen = zij helpen u zeker verder.
5. Worden. Maak alle passieve zinnen actief en streep worden uit je tekst.
U wordt door ons snel geholpen = Wij helpen u snel.
6. d en dt. Je kunt je natuurlijk geen werkwoordfouten permitteren. Nog even de d’s en dt’s op een rijtje.
Regel 1 – de vraag of een werkwoord op d of dt eindigt, treedt alleen op bij werkwoorden die op -den eindigen: melden, branden, vinden enz.
Regel 2 – je schrijft in alle gevallen een d.
Regel 3 – om te horen of daar nog een t achterkomt, vervang je het werkwoord door lopen: Piet loopt, dus ook Piet meldt.

 

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven