Het plaatsen van een advertentie kost geld, soms veel geld. Het is daarom goed je af te vragen of je dat geld, of ten minste een deel ervan, terug kunt verdienen. Zekerheid heb je nooit maar je moet er in ieder geval alles aan doen om je euro’s goed te besteden. Zorg daarom voor een goede advertentietekst.
Het begint allemaal bij het bepalen van je doel
Je wilt informatie overdragen (weten). Iedereen moet weten dat er een nieuw automerk op de markt komt.
Je wilt de opinie beïnvloeden (vinden). Dit merk spaart het milieu.
Je wilt aanzetten tot actie (doen). Kom naar de showroom. Daar zie je de auto in zijn volle glorie.
Pas als je weet wat je van plan bent, begin je met het schrijven van je advertentietekst . Je bent pas tevreden als je de vragen uit de checklist met JA kunt beantwoorden.
Checklist advertentietekst
JA | ||
1 | Heb je een minimum aan woorden gebruikt? | |
2 | Is je boodschap toch concreet genoeg? | |
3 | Leest de tekst makkelijk? | |
4 | Bevat de tekst voldoende klantvoordelen? | |
5 | Gaat de tekst je klant verleiden? | |
6 | Zijn de kopregel en de eerste zin pakkend? | |
7 | Houd je de aandacht vast? | |
8 | Bevat de advertentie een call-to-action? |