Het gaat goed bij Herax. Het bedrijf dat medicinale gassen levert, bestaat 25 jaar en betrekt dit jaar een nieuw, ultramodern bedrijfspand. Dubbel reden voor een feest dus. Herax nodigt klanten en leveranciers uit voor een geweldig feest.
Openingszin
Gebruik geen standaard openingszin, maar maak er iets speciaals van. Begin met de aanleiding (waarom).
Laat dit volgen door wat er gebeurt. Pas op voor een dubbele ontkenning of negatieve woorden.
Vermijd hulpwerkwoorden
Dan volgt de uitnodiging zelf. Vermijd hulpwerkwoorden als worden, mogen, willen en zullen. En let op! Als de volgorde van de zin verkeerd is (vooropplaatsing), verstuur je de uitnodiging pas op de datum van het feest zelf.
Schrijf naar de lezer toe
Schrijf naar de genodigde toe en zorg daarbij voor sfeer in de tekst. Prikkel de nieuwsgierigheid.
Geef aan waarom je het belangrijk vindt dat de genodigde komt. Maak het zo persoonlijk mogelijk.
Afsluiting
Sluit af met een call-to-action. Gebruik daarin niet de woorden hopen en mogen!
Nog wat laatste tips
- Je schrijft makkelijker als je een persoon uit de doelgroep in gedachten neemt en de boodschap hardop uitspreekt.
- Zet een streep onder alle woorden die met feest, gezelligheid of met een mooi programma te maken hebben. Hoeveel zijn dat er?
- Controleer de uitnodiging op wat, wanneer, waarom, waar, wie en hoe. In het voorbeeld hierboven zijn bijvoorbeeld tijd en plaats nog niet genoemd.
- Denk ook aan de beruchte cadeautip. Vermeld duidelijk dat je geen cadeaus wilt, maar dat bijvoorbeeld een rekening is geopend voor een goed doel waar de gasten iets op kunnen storten.
- Vraag je ten slotte af of je zelf op deze uitnodiging in zou gaan.