Houd bij het schrijven rekening met de vier verschillende types mensen uit het DISC-model. Resultaat: teksten die voor iedereen waardevolle informatie bevatten. Hoe je dat precies doet, vertelde Stijn Verdickt tijdens zijn workshop op het Schrijfevent 3.0 van Taaluilen.
Wat, hoe, wie en waarom
De vier verschillende typen aanspreken doe je zo:
- Rode, dominante types willen gewoon snel voordelen en oplossingen horen (Wat). Zet die dus kort en krachtig bovenaan in je tekst.
- Gele, interactieve mensen willen vermaakt worden én zijn gericht op persoonlijk prestige. Zij willen graag leuke dingen zien in een artikel: foto’s, plaatjes en hippe termen. Maar vooral willen ze horen hoe hun imago verbetert dankzij jouw product/dienst (Hoe).
- Groene, stabiele mensen zijn begaan met andere mensen. Zij zijn geduldiger, loyaler en worden als lezer graag betrokken. Deze groep wordt blij van persoonlijke contactgegevens (Wie) onderaan de pagina.
- Blauwe, consciëntieuze types willen dat iets klopt én precies weten hoe iets zit (Waarom). Deze lezers worden blij van alinea’s vol facts en figures.
Makkelijker én met een serieuze basis
Werk jij wel eens met persona’s? Het verzinnen van succesvolle moodboards voor je fictieve klanten kan best leuk zijn, maar er gaat ook veel tijd in zitten. De DISC-types zijn universeel toepasbaar, dus je bespaart jezelf daarmee veel werk. Bovendien kun je je baas vertellen dat je teksten gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis. De DISC-theorie is namelijk al in 1928 ontwikkeld door een psycholoog. Dan kom je toch een stuk serieuzer over dan met je in elkaar geknutselde moodboards.
Denk je nu: “Oké, maar kun je die DISC-types niet wat visueler uitleggen?” Check dan deze foto’s uit de presentatie van Stijn. Speciaal voor jou heb ik de lettertjes erin gezet. Superhandig toch?
Stijn Verdickt is zelf ‘blauw’
Stijn Verdickt, een sympathieke Vlaming en ‘de internationale gast van het Schrijfevent’, is zelf een blauw type, vertelde hij. Zijn oudste dochter (11 jaar) is óók blauw, terwijl de jongste een enorm geel type is – net als haar moeder. Bijzonder hoe twee kinderen uit hetzelfde gezin zo kunnen verschillen!
Stijn gaf een voorbeeld uit zijn dagelijkse praktijk als vader. Om zijn ‘blauwe’ dochter aan te sporen haar kamer op te ruimen had hij voldoende aan inhoudelijke argumenten: “Anders kunnen je vriendinnetjes straks nergens hun matrassen neerleggen als ze komen logeren.” Zijn ‘gele’ dochter ging pas aan de slag toen hij er een spelletje van maakte: “Wie het eerst haar kamer opgeruimd heeft, wint een prijs!”
Uit dit voorbeeld blijkt: als je alle vier de DISC-types in je achterhoofd houdt, kun je iedereen aanspreken op de manier die voor hem of haar prettig is.
Achtergrond van de DISC-test
De DISC-theorie is ontwikkeld door de psycholoog Dr. William Moulton Marston. Hij schreef over de vier verschillende types mensen in zijn boek Emotions of normal people, dat in 1928 uitkwam.
In het DISC-model worden mensen beschreven langs twee assen:
- taakgericht vs. mensgericht
- hoog vs. laag tempo (ook wel: extravert vs. introvert)
Rood en blauw zijn bijvoorbeeld allebei taakgericht. Het verschil is dat rode types gedreven worden door (snel) resultaat, terwijl blauwe types belangrijk vinden dat dit resultaat zorgvuldig (rustig) tot stand komt.
Geel en groen zijn meer gericht op de relatie, waarbij gele types expressiever (snel) zijn dan groene types.
Het DISC-model wordt vaak gebruikt bij het werken in teams: door inzicht te hebben in elkaars DISC-type begrijp je elkaar beter.
Let op: bij andere persoonlijkheidstesten en -modellen, bijvoorbeeld de MBTI-test, kunnen de kleuren rood, geel, blauw en groen een andere betekenis hebben. Check dus altijd even wat iemand bedoelt wanneer hij/zij een persoon met een bepaalde kleur aanduidt.
Alle vier de kleuren aan bod
Misschien had je het al door: de vier bovenstaande alinea’s zijn geschreven voor de vier verschillende DISC-types; elke alinea zijn eigen kleur. Zin in nog meer ‘gele’ informatie over DISC? Toevallig schreef Paulien Cornelisse vorige week een leuke blog over de vier DISC-kleuren!
Schrijfevent 3.0
Stijn Verdickt was een van de sprekers tijdens het Schrijfevent van Taaluilen op 18 november 2016. Tijdens dit evenement* hoorden de ruim 80 aanwezigen hoe zij scherpere en overtuigende teksten kunnen schrijven. De deelnemers kwamen van heel uiteenlopende achtergronden: grote en kleine ondernemingen, tekstschrijvers en onderwijsspecialisten, zelfstandigen en contentspecialisten.
Zij waardeerden het event met een 8,1.
* Ik wilde schrijven ‘inspirerende evenement’, maar dacht toen meteen: ‘Moest er nog eens bijkomen van niet!’